تعمیر ماشین کنترلی

لوازم بازی بسیاری امروزه در اطراف خود می بینیم که شکل ها و اندازه و ساختار مختلفی دارند و برای گروه های سنی مختلف طراحی و ساخته شده اند. در گدشته لوازم بازی صورت دیگه ای داشتند و بر اساس چیزهایی که در اطراف و در طبیعت بود بازی طراحی می شد. اما امروزه شاهد وجود لوازمی هستیم که نتیجه همگامی هنر و تخیل و علم الکترونیک و دیجیتال است که همراه با هم لوازم بازی ای را ایجاد کرده اند که بعضأ بسیار هیجان انگیز هستند و لذت بازی را چندین برابر می کنند. از جمله لوازم بازی امروزی می توان به ماشین های کنترلی اشاره کرد که مورد علاقه طیف خاصی است و بسیار مورد استقبال واقع شده است و در انواع و قدرت ها و اندازه های مختلفی در دسترس هستند. استفاده از این وسیله بازی به قدری بوده است که برخی مواقع مسابقاتی برای آن ترتیب داده می شود تا قدرت هر ماشین از نظر عملکرد مورد ارزیابی واقع شود.

ماشین کنترلی

در این مقاله خواهیم دید که چه فرکانس هایی برای اسباب بازی های RC مورد استفاده قرار می گیرند، چه اجزای مختلفی وجود دارد و چگونه همه آنها با هم کار می کنند. شما همچنین می توانید تفاوت بین کنترل رادیویی و کنترل از راه دور را در هنگام صحبت در مورد اسباب بازی ها یا مدل ها یاد بگیرید. اسباب بازی های RC در انواع مختلفی از مدل ها قرار می گیرند از جمله:

ماشین ها
کامیون ها
وسایل نقلیه فانتزی
هواپیما
هلیکوپترها
بالون هوایی های کوچک
قایق بادبانی
موتور قایق
زیردریایی ها
روبات ها
حیوانات
 
در حالی که مکانیک نحوه عملکرد آنها می تواند بین اسباب بازی های مختلف متفاوت باشد، اصل اساسی یکسان است. همه اسباب بازی های رادیویی یا کنترلی دارای چهار بخش اصلی هستند: 

-فرستنده: فرستنده را در دستان خود نگه دارید تا اسباب بازی را کنترل کنید. این امواج رادیویی را به گیرنده می فرستد.
-گیرنده: آنتن و مدار داخل اسباب بازیبه عنوان دریافت  کننده سیگنال از فرستنده عمل می کند و موتور در داخل اسباب بازی به عنوان فرمانده فرستنده فعال است.
-موتور (ها):  موتورها می توانند چرخ ها را چرخانده، خودرو را برانند، پروانه ها کار کنند، و غیره
-منبع انرژی

فرستنده یک سیگنال کنترل را به گیرنده با استفاده از امواج رادیویی می فرستد که پس از آن موتور را درایو ایجاد می کند و باعث ایجاد یک اقدام خاص می شود. موتور در یک ماشین ممکن است باعث چرخش چرخ شود، در حالی که موتور در یک هواپیما می تواند فلپ ها را تنظیم کند. منبع تغذیه معمولا یک باتری قابل شارژ است، اما گاهی فقط باتری های معمولی است. در بسیاری از اسباب بازی های RC،LEGO_City_Train_Remote_Control موتور رادیو کنترل هدایت می کند در حالی که بخش دیگر منبع نیروی حرکتی را فراهم می کند. در اینجا چند نمونه وجود دارد:

  • یک مدل هواپیما اغلب یک موتور گاز با موتور کوچک برای چرخاندن پروانه دارد. موتور RC موتورها را کنترل می کند.
  • قایق بادبانی از باد برای راندن استفاده می کند؛ موتور RC موتور را کنترل می کند.
  • یک blimp از هلیوم یا هوای گرم برای بلند کردن استفاده می کند؛ موتور RC موتور پروانه های کوچک را کنترل می کند.

در حال حاضر نگاهی دقیق تر به هر یک از اجزای اصلی می کنیم. اسباب بازی های RC معمولا دارای یک دستگاه دستی کوچک است که شامل برخی انواع کنترل ها و فرستنده های رادیویی می باشد. فرستنده یک سیگنال را در یک فرکانس به گیرنده اسباب بازی ارسال می کند. فرستنده منبع قدرت دارد، معمولا یک باتری ۹ ولت است که قدرت کنترل و انتقال سیگنال را فراهم می کند. تفاوت اصلی بین اسباب بازی های کنترلی رادیویی و کنترل از راه دور این است که اسباب بازی های کنترل از راه دور دارای سیم اتصال و کنترل کننده اسباب بازی هستند، در حالی که کنترل رادیو همیشه بی سیم است. بیشتر اسباب بازی های RC در ۲۷ MHz یا ۴۹ MHz کار می کنند. این فرکانس جفت شده توسط FCC برای اقلام مصرفی پایه، مانند درب بازکن گاراژ، رادیو و رادیوهای رادیویی اختصاص داده شده است. مدل های RC پیشرفته، مانند هواپیماهای RC پیشرفته تر، از فرکانس های ۷۲ مگاهرتز یا ۷۵ مگاهرتزی استفاده می کنند. اکثر اسباب بازی های RC با دامنه فرکانسی که در آنها کار می کنند برچسب گذاری شده اند. به عنوان مثال، کامیون RC زیر دارای برچسب آن را به عنوان یک مدل ۲۷ مگاهرتز معرفی می کند. rc-toy-labelاکثر تولید کنندگان اسباب بازی RC هر مدل را برای هر دو فرکانس فرکانس (۲۷ مگاهرتز و ۴۹ مگاهرتز) ارائه می دهند. به این ترتیب، شما می توانید دو مدل مشابه را همزمان اجرا کنید، برای مسابقه یا بازی با هم، بدون نیاز به مقابله با دخالت بین دو فرستنده.

بعضی از تولید کنندگان همچنین اطلاعات دقیق تر در مورد بخش دقیق باند فرکانسی که اسباب بازی در آن فعال است را ارائه می دهد. یک مثال خوب نیکو ( Nikko ) امریکا است، که گزینه ای برای ایجاد مجموعه های مسابقه ای با حداکثر شش اسباب بازی با هر مدل تنظیم شده به بخش های مختلف فرکانس ۲۷ مگاهرتز می دهد. فرستنده ها از کنترلرهای تک تابع به کنترل کننده های کامل با طیف وسیعی از گزینه ها دسته بندی می شوند. یک مثال از یک کنترل کننده تک تابع یک است که باعث می شود اسباب بازی به جلو هنگامی که دکمه را فشار می دهیم و عقب زمانی که آن را آزاد می کنیم حرکت می کند. برای متوقف کردن اسباب بازی، باید آن را خاموش کنید. 

اکثر کنترل کننده های تمام تابع دارای شش کنترل هستند:
 
رو به جلو
معکوس
جلو و چپ
جلو و راست
معکوس و چپ
معکوس و راست
در اکثر کنترل کننده های تمام کار، بدون فشار دادن هر دکمه یا چرخاندن هر دستگیره اسباب بازی را متوقف می کند و منتظر دستورات بیشتر می شود. کنترل کننده های سیستم های پیشرفته تر RC اغلب از جوی استیک دوگانه با سطوح مختلف پاسخ برای کنترل دقیق استفاده می کنند.
تعمیرات ماشین کنترلی
 
خرابی های ماشین کنترلی
از جمله مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که ماشین از کنترل فرمان نمی برد و عملکرد را اجرا نمی کند. گیرنده و فرستنده دارای اختلال هستند، دکمه دسته هدایت کننده با مشکل مواجه است و به خوبی کار نمی کند و ممکن است گیر کند و بسیاری موارد دیگر.

در صورت بروز خرابی در سیستم دستگاه ماشین کنترلی خود می توانید با واحد تعمیرات مجتمع فنی ملی پایتخت تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید تا توسط متخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود. 

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.
 
تلفن تماس:  ۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱ 
 
آدرس» تهران –میدان انقلاب-جمالزاده شمالی-خ فرصت شیرازی-نرسیده به والعصر – کوچه صالحی-نبش درفش -پلاک۱
 
 
 
 
چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟