تعمیرات ضبط و باند خودرو

یکی از عواملی که باعث می شود طول سفر برای ما لذت بخش تر باشد این است که به موسیقی در حین سفر گوش دهیم. حال این گوش دادن می تواند با استفاده از دستگاه های پلیر همراه باشد یا با استفاده از ضبط خودروی ما که مسلمأ اگر با استفاده از ضبط خودروی ما باشد برای ما جذاب تر خواهد بود چرا که برای مثال میت وان صدای آن را بلند کرد و بهتر و همراه دیگران گوش دهیم.

ضبط و باند خودرو

امروزه در مورد خودروها چیزی که برای نسل جوان بیشتر اهمیت دارد ضبط و باندی است که در خودرو هست و بعضأ برای تقویت آن هزینه هنگفتی را خرج می کنند. انواع مدل ها و برندهایی در بازار وجود دارد که باید با توجه به هدف و هزینه ای که می خواهیم انجام دهیم یکی از آن ها را انتخاب کنیم و از آن استفاده کنیم تا مشکلی پیش نیاید. در کل می توان گفت نوع ضبط و باندی که بر روی خودروها هست به چند دسته تقسیم می شوند که صورت پیش فرض و معمولی است که از مبدأ در کارخانه روی ماشین قرار دارد و در صورتی که چیز بیشتری طلب می کنیم باید خود دست به کار شویم و آن را تقویت کنیم. هر چند شرکت های خارجی در جهت بهبود کیفیت صوت و تصویر در محصولات خود کوشیده اند اما باز هم افرادی وجود دارند که بیشتر از آن را خواهان هستند. 

انواع ضبط و باندی که در خودروها وجود دارد به این صورت می توان نام برد:

تِیپ (کاست): پخش های تیپ یا کاست خور معمولا یک کاست را درون خود جای داده و دارای چهار خروجی صدا ۴۰ وات (PMPO) و معمولا این پخش ها فاقد خروجی ساب یا آمپلی فایر هستند. این نوع پخش کننده در گذشته در خودروها وجود داشت و امروزه خبری از آن ها نیست و اگر بعضأ دیده می شود مربوط به نسلی از خودروهایی است که در آن زمان از این سیستم استفاده می کردند. این در حالی است که در نمونه های کمی جدیدتر برخی از آنها این قابلیت را دارند که سیستم چنجر (سی دی چنجرها معمولا از سه تا ۱۲ سی دی را در خود جای می دهند و اکثر آنها فاقد قدرت پخش فرمت MP3 و دیگر فرمت ها جز Audio هستند) را نیز به آنها متصل کرد، اما اصلی ترین خصوصیت مثبت این نوع پخش ها، رادیوی قوی آنهاست. 
 
پخش CD: پخش های سی دی معمولا یک جایگاه برای ورود سی دی دارند و به مدل های مختلف تقسیم می شوند. برخی از آنها امکانی مشابه با امکانات پخش های تیپ دارند و برخی هم امکانات اضافه مانند تنظیمات بیشتر، امکان اتصال به آمپلی فایرها و خروجی تا هشت عدد. انواع ضبط و باند خودرواکثر پخش های سی دی اتومبیل قادرند سی دی هایی با فرمت MP3 و Wav را بخوانند؛ در حالی که بیشتر مدل های موجود امروز بازار قابلیت ورودی صدا چون USB و مموری و AX را نیز دارند. 
 
پخش کننده DVD: پخش های دی وی دی قادر به خواندن اکثر فرمت ها هستند و چند خروجی و چند ورودی دارند. قابلیت اتصال مانیتور (تا شش عدد) در برخی از آنها وجود دارد. با وجود این، ویژگی منفی اکثر پخش های دی وی دی، خروجی های ضعیف صوتی آنهاست که برای سیستم های حرفه ای کارایی ندارند. اتصال دوربین عقب، دوربین مادون قرمز، GPS و… از امکانات اضافه دی وی دی هاست. 

در این بین برندهای مختلفی در مورد پخش کننده ها وجود دارد که می توان یکی از آن ها با توجه به نوع هدف خود و نیز بودجه انتخاب و استفاده کنیم. برنهای مختلفی وجود دارد منتها در ایران پایونیر و جی وی سی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

بعد از معرفی و انتخاب و نصب پخش کننده مورد نظر روی خودروی خود، نوبت به اسپیکرها می رسد که باید اسپیکری را استفاده کنیم که صدای با کیفیت برای ما پخش کند. در حال حاضر سیستم استریو در صدا محبوب ترین است، بنابراین بدون تردید نیازمند دو دستگاه اسپیکر در خودروی خودمان هستیم که گاهی این تعداد به شش یا هشت عدد نیز خواهد رسید. در کل ۲ نوع باند وجود دارد: باند با اسپیکر گرد که معمولی ترین نوع آن است و قابلیت اتصال به آمپلی فایر را ندارند از این رو برای سیستم های حرفه ای که در صورتی که مد نظر شماست مناسب نمی باشند. نوع دیگر اسپیکرها، باند یا اسپیکر به اصطلاح خربزه ای است. این نوع اسپیکرها را در سیستم های حرفه ای استفاده می کنند. مهم ترین نکته در این نوع اسپیکرها کیفیت بالای صدا هنگام استفاده از حداکثر توان است به طوری که هرگز دچار لرزش صدا نخواهند شد.

یک سیستم صوتی دارای بخش های مختلفی است: هدیونیت که به اصطلاح ساده همان ضبط خودرو است که همان طور که گفته شده در گذشته از نوارهای کاست برای پخش موسیقی با استفاده از آن امکان پذیر بود و امروزه به سی دی  و استفاده از USBو یا اتصال به گوشی تلفن همراه از طریق پورت AUX منجر شده است. بخش بعدی اسپیکرها هستند که در مورد آن توضیح داده شد. بخش بعدی آمپلی فایر است.  صدای تولیدی توسط هر دستگاه صوتی به‌تنهایی قابل‌شنیدن نیست؛ بنابراین صدا باید به بخشی به اسم آمپلی‌فایر فرستاده شود تا طی چند مرحله تقویت و مهم‌تر از همه تفکیک‌سازی شود. سپس به بلندگوها در هر کانال (طیف فرکانسی) ارسال شود. فراموش نکنید خروجی آمپلی‌فایر (به قول حرفه‌ای‌ها آمپ) باید با ورودی بلندگوها یکسان باشد. 

تعمیرات ضبط و باند خودرو

خرابی های ضبط و باند خوردو:

ضبط و باند خودرو هم از جمله لوازم الکترونیکی و دیجیتالی ایت که ممکن است به دلایل مختلفی با اختلالاتی در روند کار خود مواجه شوند و به خوبی کار نکنند. از آنجا که ضبط خودرو وسیله ای الکترونیکی است و نوع امروزی آن دیجیتالی نیز هست با خرابی هایی همراه خواهند بود که ناشی از مشکل در برد این قبیل دستگاه ها باشد که ممکن است قطعه ای آسیب دیده باشد که فعالیت بخشی را مختل کرده باشد که باید بررسی شود که آیا قابل تعمیر است یا خیر. در کل می توان گفت برخی از مشکلات رایج به اسن صورت است:گیرکردن سی دی داخل ضبط، جلو و عقب نرفتن موسیقی، نخواندن سی دی و دی وی دی،نخواندن فلش، صدا خش خش دارد، صدا کیفیت لازم را ندارد، خاموش شدن ناگهانی دستگاه، صفحه نمایش شکسته است و بسیاری موارد دیگر که باید بررسی شود.

در صورت بروز خرابی در سیستم ضبط و باند خودروی خود می توانید با واحد تعمیرات لوازم صوتی و تصویری مجتمع فنی الکترونیک تهران تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید تا توسط متخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود.

تلفن تماس:۰۲۱۶۶۹۳۳۲۳۷

آدرس»تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟