عیب یابی و تعمیرات کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از اعضای مهم در ساختار کامپیوترها میباشد که مسئول ارسال تصاویر به مانیتور می باشد تا ما بتوانیم تصاویر کامپیوتر خود را دیده و کارهایمان را انجام دهیم. باید بدانید که کارت گرافیک از مهمترین اعضای کامپیوترها میباشد که خرابی و مشکلات آن اجازه نمی دهد که کاری با کامپیوتر بکنیم و به همین دلیل باید به سلامت کارت گرافیک اهمیت دهیم . حتی بسیاری از مشکلات که برای کارت گرافیک وجود دارد نیز به غیر از این که اجازه نمی دهد تصویر خوبی داشته باشیم همچنین خود کامپیوتر و سیستم عامل و یا درایور  کارت گرافیک نیز دچار مشکل شده و حتی کامپیوتر مدام شروع به ریستارت کردن میکند و هربار شما با کامپیوتری مواجه هستید که مدام ریستارت میشود یکی از دلایل خرابی کارت گرافیک است.

تعمیرات کارت گرافیک

در اینجا میخواهیم به برخی از مشکلات شایع در کارتهای گرافیک اشاره کنیم و همچنین دلایل آن ها را بازگو کنیم.

۱ – شطرنجی شدن صفحه و تصاویر در صفحه

در بسیاری مواقع وقتی کامپیوتر را روشن میکنیم با کمال تعجب مشاهده میشود که تصاویر به صورت شطرنجی نمایش داده میشود و بهم ریخته است، کسانی که اطلاعی از کامپیوتر و ساختار داخلی آن ندارند خب فکرهای زیادی میکنند در مورد دلیل این  مشکل و حتی برخی نیز مانیتور را مسئول میدانند که انی که دلیل مانیتور باشد فقط یک درصد است و در چنین مواقعی ۹۹ درصد مشکل کارت گرافیک می باشد. کارت گرافیک وقتی دچار خرابی شود تصاویر فورا تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلات و حالت های مختلفی به خود میگیرند که شطرنجی شدن یکی از این حالت ها و نشان از خیابی کارت گرافیک است. در کارت گرافیک دو بخش اصلی از نظر ساختاری وجود دارد که یکی چیپست کارت گرافیک میباشد که همان پردازنده بوده و نام علمی آن GPU می باشد که مخفف عبارت  Graphic Prossesing Unit به معنی واحد پردازش گرافیک است و تمامی پردازش های گرافیکی برعهده این بخش در کارت  گرافیک است. بخش بعدی بخش بافرها میباشد که هم کارت تقویت و هم نگه داری موقت اطلاعات را برعهده دارند ودر کارت  گرافیک دقیقا همان کاررا انجام میدهند که رم در کامپیوتر انجام میدهد. اطلاعات به صورت موقت در بخش بافر در کارت گرافیک ذخیره میشود و به این ترتیب به صورت منظم در اختیار GPU قرار میگیرد تا این بخش پردازشی فرصت لازمه برای پردازش را داشته و همچنین اطلاعات گرافیکی به سرعت در اختیار پردازنده قرار بگیرد.

یکی از اصلی ترین دلیل شطرنجی شدن تصاویر کارت گرافیک در ابتدا وجود مشکل در بخش بافرها  میباشد که این بافرها آی سی هایی هستند که به آی سی های حافظه معروفند و اطلاعات در آن ها ذخیره میشود، با  قطع شدن برق این آی سی ها اطلاعات داخل آن ها نیز پاک میشود و این نوع آی سی ها دقیقا همان آی سی هایی هستند که در ساختار رم کامپیوتر استفاده شده است.در تصویر زیر  یک  نوع رم کامپیوتر را می بینید که بر روی آن آی سی های بافر مشاهده میشود. ( سمت راست) و آی سی بافر بر روی کارت گرافیک. ( سمت چپ)

رفع مشکلات کارت گرافیک کامپیوتر

برای برطرف کردن این مشکل میتوان با ریبال کردن ( نوسازی آی سی های بافر ) مشکل را حل کرد ولی اگر مشکل با این روش حل نشد باید این آیسی ها تعویض گردد و یا کلا از برد جدا شده و مجددا با استفاده از قطع کاری جدید نصب شود. لازم به ذکر است که دلیل این مشکل خرابی آی سی ها نیست زیرا تا ۹۹ درصد اوقات آی سی ها خراب نمی شود و در واقع این پایه های آی سی ها هستند که دچار مشکلات شده و اجازه ارتباط صحیح آی سی با برد را نمی دهد، بنابراین نوسازی پایه های آی سی  ها میتواند  مشکل را حل کند که این نو سازی گاه به صورت نوسازی با حرارت و گاه با از نو نصب کردن حاصل می شود.

۲ – خط حط شدن و خرابی تصویر

یکی دیگر از مشکلاتی که در کامپیوترها از نظر تصویر به وجود میآید مشاهده خطوط عمودی و یا افقی در صفحه نمایش و یا نقطه نقطه شدن تصویر است که دلیل این  مشکل همچنان میتواند در ابتدا آی سی های بافر بوده باشد  ولی در این بخش گزینه ی دیگری نیز اضافه میشود و آن چیپ اصلی میباشد، خرابی چیپ اصلی نیز که همان پردازنده در کارت گرافیک است خود یکی از دلایل مشکلات مختلف در کارت گرافیک میباشد. چیپ اصلی نیر به دلیل  ساختاری پایه ای  که دارد ممکن است به اصطلاح دچار قطعه مردگی در پایه های خود شود و این قلع مردگی باعث میشود که ارتباط پایه ها و در نهایت آی سی از برد قطع شود و به همین دلیل دیگر نمی تواند خروجی مناسبی داشتهباشد که این مورد سنگ بنای شروع مشکل است و معمولا خرابی و مشکل از طرف چیپ اصلی به صورت خطوط عمودی و یا خطوط افقی در در تصویر ظاهر میشود.

میتوان این مشکل را با نوسازی پایه های چیپست اصلی انجام داد ولی در بسیاری موارد نیز باید کلا چیپست را از نو نصب کرد. نصب چیپست در کارت گرافیک و یا هر برد دیگری نیازمند فناوری و تخصص بالایی می باشد و به همین دلیل اگر افراد ناآشنا و غیر متخصص بخواهند این کار را انجام دهند با قطعیت میتوان گفت که کارت گرافیک به کل از کار خواهد افتاد و دیگر قابلیت تعمیر نخواهد داشت. مرکز تعمیرات تهران با داشتن کادری مجرب و حرفه ای در زمینه الکترونیک عیب یابی و تعمیرات تمامی کارت های گرافیک عادی و حرفه ای را انجام  میدهد.همچنین این مرکز یکی از بزرگترین مراکز در زمینه تعمیرات کامپیوتر می باشد که در زمینه تعمیرات کامپیوترهای لپ تاپ – pc و سرور نیز در خدمت شما عزیزان می باشد.

۳ – بعد از نصب درایور کارت گرافیک ویندوز دیگر بالا نمی آید

این مشکل نیز از دیگر مشکلات حتی میتوان گفت بغرنج در کارتهای گرافیک می باشد که همه ما با آن ممکن است برخورد کرده باشیم. به  این صورت که شما ویندوز خود را عوض میکنید و طبق معمول شروع به نصب درایورها میکنید و وقتی نوبت نصب درایور کارت گرافیک میشود یا با صفحه آبی در ویندوز مواجه میشوید که در نتیجه کامپیوتر ریستارت میشود و یا سیستم هنگ میکند و کلی اتفاقات عجیب دیگر ممکن است بیفتد. این حالت نشان از دو چیز دارد ، اول این که ممکن است درایور نرم افزاری که در حال نصب  هستید خراب بوده باشد و یا سازگاری با کارت گرافیک شما را ندارد و دوم این که کارت گرافیک خراب شده است. بسیاری از خرابی ها در کارت گرافیک کلا با نوع خرابی هایی که در قسمت های قبل معرفی شد متفاوت است و خیلی از مشکلات فقط در حالت خاصی خود را نشان میدهد که مربوط به مشکلات کارت گرافیک است. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره میکنیم که دلیل آن خرابی  کارت گرافیک است:

  • عدم نصب شدن درایور و هنگ کردن و ریستارت شدن کامپیوتر در زمان نصب درایور کارت گرافیک.
  • مشاهده صفحه آبی و سپس ریسارت شدن کامپیوتر در حالی که مادر برد و هارد و دیگر ادوات سالم هستند.
  • هنگ کردن ویندوز در تایم های خاصی بعد از روشن بودن سیستم. و نیاز به ریستارت کردن برای طرطرف سازی.
  • ریستارت شدن کامپیوتر در زمانی که میخواهیم یک نرم افزار گرافیکی مانند نرم افزارهای مهندسی ( اتوکد) و یا فتوشاپ را اجرا کنیم و حتی در زمان اجرای بازی
  • بهم ریختن مدام رزولوشن سیستم و عدم هماهنگی کامل با صفحه نمایش

این ها مشکلاتی هستند که فقط و فقط کارت گرافیک و خرابی کارت گرافیک باعث به وجود آمدنشان است.در صورت  مشاهده یکی از این مشکلات بهتر است که کامپیوتر خود را به مرکز تعمیرات انتقال دهید تا بخش کارت گرافیک آن مورد عیب یابی و تست قرار گیرد. همچنین این خرابی ها در مورد کارت های گرافیک اکسترنال بیشتر مشاهده می شود تا onboard ( نصب شده و ادغام شده در مادربرد کامپیوتر).

جهت مشاوره تعمیراتی کارت گرافیک میتوانید تماس بگیرید : ۰۲۱۶۶۹۳۳۲۳۷

آدرس مراجعه حضوری :تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟