تعمیر قهوه ساز

خوردن یک نوشیدنی گرم همیشه حال ما را خوب می کند. چه در سرما و چه در گرما. برای درست کردن یه نوشیدنی گرم از دیر باز نیاز به آب جوش و دم نوشی بود که میخواستیم بنوشیم. برای اینکه دم نوش یا نوشیدنی گرم را بخوریم باید صبر میکردم تا فرآیند تهیه آن به اتمام برسد و بعد نوش جان کنیم. همانطور که می دانیم پیشرفت علم و تکنولوژی در این یک قرن بسیار سریع بوده و دستگاه و لوازم بسیاری تولید شده اند تا همه نیازهای ما را با توجه به سرعتی که در کارها باید داشته باشیم فراهم کند. مشغله های بسیار به عنوان مثال مشغله در سر کار که گاهی منجر می شود تمرکز ما برای مدت ها روی موضوعی باشد و این باعث می شود که حتی لیوان چای خود را بنوشیم و فراموش کنیم؛ باعث شده است که در برخی مواقع خطراتی را نیز به همراه داشته باشد.

انواع دستگاه های قابل تنظیم برای حفظ سلامت و سرعت بخشیدن به کار به وجود آمده اند. از جمله این موارد می توان به لوازم خانگی و آشپزخانه اشاره کرد که تحول عظیمی را حتی در دهه گذشته داشته است و تقریبأ می توان گفت لوازم اتوماتیک شده اند و با دادن برنامه و زمانبندی مد نظر ما کارها به خوبی و کامل انجام می شود و بعضأ هم شاید نیازی نباشد که در مکان حضور داشته باشیم؛ چون یا به صورت خودکار خاموش می شوند و یا می توانیم با بهره گیری از اینترنت اشیاء از راه دور کنترل بر روی لوازم و نحوه کارکرد آن ها نظارت و کنترل داشته باشیم. از جمله لوازمی که می توان گفت امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و در اندازه و کارایی های مختلف در کافی شاپ ها دیده می شود، قهوه سازها هستند.

قهوه نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از ما است. شاید با وجود قهوه های فوری سریعأ یک لیوان قهوه داشته باشیم ولی عطر و نوشیدن قهوه خالص چیز دیگری است. شاید شما هم فکر کنید نوشیدنی قدیمی و سنتی ما ایرانیان چای بوده است. اما این تصور غلط است بلکه قرن ها قبل از اینکه چای وارد ایران شود، مردم ایران قهوه می نوشیدند. اما روند کلی کار قهوه سازها چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ یک قهوه ساز به طور کلی از یک ظرف حاوی پودر قهوه و یا دانه قهوه (که امکان آسیاب کردن آن هم فراهم است) ظرف حاوی آب که زمانی که دستگاه روشن می شود این آب هم به میزان مناسب گرم می شود، یک فیلتر کاغذی و یا فلزی برای فیلتر کردن دانه های قهوه. آب جوش بر روی پودر قهوه در محل نگهداری آن ریخته می شود و بعد از عبور از فیلتر مد نظر در ظرفی ریخته می شود و می توانیم قهوه را نوش جان کنیم. یک قهوه ساز قطره ای مدرن یک دستگاه شگفت آور ساده است. اگر بالای قهوه ساز را بردارید، سه چیز را پیدا می کنید: 

یک مخزن است که آب را در هنگام شروع قهوه سازی در آن می ریزیم. در پایین سطل، یک سوراخ وجود دارد، و نقش آن در یک لحظه آشکار خواهد شد. یک لوله سفید که از پایین زیر مخزن قرار دارد و آب گرم را به قسمت چکاندن می رساند. سر دوش، آب از اینجا به داخل لوله آب داغ وارد می شود و در قسمت های قهوه اسپری می شود. در برخی از سازندگان قهوه، آب از شلنگ بر روی یک دیسک پلاستیکی سوراخ شده به نام منطقه ریزش خارج می شود و به سادگی از سوراخ ها به قسمت های قهوه می افتد. المنت موجود در این دستگاه به سادگی یک سیم پیچ است که بسیار شبیه به رشته یک لامپ یا المنت در یک توستر الکتریکی است که هنگامی که به برق متصل می کنیم، گرم می شود. در یک المنت مانند این، سیم پیچ در گچ جاسازی شده است تا آن را قوی تر کند. عنصر حرارت دارای دو وظیفه است: هنگامی که ابتدا آب را در قهوه ساز می ریزیم، المنت آن را گرم می کند. هنگامی که قهوه ساخته شده است، المنت قهوه را گرم نگه می دارد.

قهوه سازها دارای یک سوئیچ کنترل کننده گرما یا به عبارتی سنسوری هستند و زمانی که به میزان مناسب گرما افزایش یافت کنترل می کند و خاموش می شود و مجددأ در صورتی که دستگاه روشن باشد و مدتی گذشته باشد و قهوه دمای خود را ازدست داده باشد مجددأ روشن می کند. همچنین شیری که با استفاده از آن قهوه داخل ظرف ریخته می شود یک طرفه است و این باعث می شود که مجددأ به داخل منبع اصلی بر نگردد. در دستگاه قهوه ساز هیچ پمپ مکانیکی از هر نوع وجود ندارد و واقعا قطعات متحرک وجود ندارد (به جز بخش متحرک سوپاپ یک طرفه). این باعث می شود دستگاه های قهوه بسیار قابل اعتماد باشند.

خرابی های قهوه ساز

زمانی که قهوه ساز خود را روشن می کنید بعد از یک روز کاری می بینید که کار نمی کند. اولین کاری که باید انجام داد این است که ببینیم دستگاه به پریز برق متصل است یا خیر. در صورتی که متصل بود و باز کار نمی کرد ممکن است ایراد از کلید روشن و خاموش دستگاه باشد که باید تعویض شود. از مشکلات ئیگری که ممکن است برای دستگاه پیش آید این است که شیر یک طرفه مسدود شده باشد و به خوبی قهوه خارج نشود. در چنین شرایطی می توانید فیلتر و شیر را به آرامی باز و تعویض یا تمیز کنید. اگر آب گرم دستگاه شما فراهم نمی کند مشکل از المنت و سیم پیچی داخلی است که باید به متخصص رجوع کنید تا مورد را بررسی و رفع کند. در برخی از قهوه سازها، آسیاب کن دانه های قهوه وجود دارد که اگر این بخش به خوبی کار نکند، برای مثال گیر کند و یا دور آن تنظیماتش به درستی عمل نکند، موتور آن ایراد پیدا کرده و باید به متخصص سپرده شود.

در صورتی که دستگاه قهوه ساز شما با مشکل مواجه شده است می توانید با واحد تعمیرات لوازم خانگی مرکز تعمیرات الکترونیک تهران مجتمع فنی الکترونیک تهران تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید تا توسط متخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

آدرس»تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟