تعمیر دستگاه ضبط و پخش خانگی

یکی از لوازمی که امروزه جهت سرگرمی استفاده می کنیم دستگاه های ضبط و پخش هستند که با قرار دادن سی دی یا دی وی دی و یا … می توانیم به موسیقی گوش دهیم یا فیلم مورد نظر خود را ببینیم. دستگاه های ضبط و پخش خانگی در ابتدا می توان گفت گرامافون بوده که دارای یک صفحه با سوزن بود که دیسک را روی ان می گذاشتند و صفحه شروع به حرکت می کرد و سوزن متصل به بازو روی دیسک بر روی شیارها حرکت می کرد و محتوای دیسک شنیده می شد. بعده ها نوار کاست و وی اچ اس ها آمدند و دستگاه مخصوص به خود را برای پخش شدن داشتند. نسل امروز آن ها دی وی دی و سی دی پلیرها هستند که حجم زیادی از موسیقی و فیلم را میتوان با استفاده از آن ها مشاهده کرد. بعضأ هم دارای پورت USB هستند که می توانیم هارد اکسترنال یا فلش مموری خود را به آن ها متصل کنیم و از طریق آن ها موسیقی یا فیلم مورد نظر خود را پخش کنیم. 

یک پخش کننده دی وی دی بسیار شبیه یک پخش کننده سی دی است، با یک لیزر مجهز است که پرتو لیزر بر روی سطح دیسک تابیده می شود تا الگوی ضربه ها را بخواند. پخش کننده دی وی دی MPEG-2 رمزگذاری یک فیلم را رمزگشایی می کند و آن را به سیگنال ویدئویی کامپوزیت استاندارد تبدیل می کند. پخش کننده همچنین جریان صدا را رمز گشایی می کند و آن را به یک رمزگذار Dolby ارسال می کند، جایی که آن تقویت شده و به بلندگوها فرستاده می شود. وظیفه پخش دی وی دی یافتن و خواندن اطلاعات ذخیره شده به عنوان رکورد در DVD است. با توجه به کوچک بودن ضربه ها، دستگاه پخش دی وی دی باید یک قطعه فوق العاده دقیق از تجهیزات باشد. درایو پخش کننده دی وی دی یا سی دی شامل سه جزء اساسی است:

  • موتور درایو برای چرخاندن دیسک – موتور درایو دقیقا برای چرخش بین ۲۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه کنترل می شود ، بسته به اینکه چه آهنگ خوانده می شود.
  • یک لیزر و یک سیستم لنز برای تمرکز بر روی ضربه و خواندن آن ها – نور از این لیزر دارای طول موج کوتاه (۶۴۰ نانومتر) نسبت به نور از لیزر در دستگاه پخش CD (780 نانومتر)، که اجازه می دهد تا لیزر دی وی دی بر شیارها و پستی و بلندی های کوچک دیجیتال دیسک متمرکز باشد.
  • یک مکانیزم ردیابی که می تواند لیزر را حرکت دهد به طوری که پرتو لیزر می تواند مسیر مارپیچ را دنبال کند – سیستم ردیابی باید بتواند لیزر را در وضوح میکرونی حرکت دهد.

در داخل دستگاه پخش دی وی دی، یک کمی از فن آوری های کامپیوتری در شکل دادن داده ها به بلوک های داده قابل فهم درگیر است و آنها را به DAC، در مورد داده های صوتی و تصویری یا به طور مستقیم به مولفه دیگری در فرمت دیجیتال، در مورد ویدئو یا داده های دیجیتال ارسال می کند. برای اینکه به درستی کار کند، پخش کننده دی وی دی باید لیزر را بر روی مسیر ضربه ها متمرکز کند. لیزر می تواند بر روی مواد بازتابنده نیمه شفاف در پشت نزدیکترین لایه یا، در مورد یک دیسک دو لایه، از طریق عبور از این لایه و بر روی مواد بازتابنده پشت لایه داخلی تمرکز کند. پرتو لیزر از طریق لایه پلی کربنات عبور می کند، لایه بازتابنده پشت آن را پشت سر می گذارد و به وسیله ی optoelectronic باز می شود که تغییرات در نور را تشخیص می دهد. برآمدگی ها نور به طور متفاوت نسبت به “زمین”، مساحت مسطح دیسک بازتاب می دهند و سنسور Optoelectronic این تغییر در بازتاب را تشخیص می دهد. 

فرمت های پشتیبانی شده
فیلم های دی وی دی: فقط در مورد همه پلیرها فیلم های دی وی دی را بازی می کنند.

سی دی های موسیقی: بیشتر پلیرها نیز سی دی های موسیقی را پخش می کنند.

سی دی های ویدئویی: بعضی از پلیرها می توانند از این فرمت استفاده کنند که بیشتر برای فیلم های موسیقی و برخی فیلم ها از کشورهای خارجی استفاده می شود.

CD-Rs: بعضی از پلیرها می توانند محتویاتی را که در رایانه خود ایجاد می کنید پخش کنید.

دی وی دی های صوتی: چند پلیر می توانند از این فرمت برای صوتی با کیفیت بالا استفاده کنند.

ویژگی های دیگر

  • رمزگشایی دیجیتال Dolby این قابلیت اجازه می دهد تا پخش کننده دی وی دی اطلاعات دالبی دیجیتال را از دی وی دی رمزگشایی کرده و آن را به شش کانال آنالوگ جداگانه تبدیل کند. این ویژگی لازم نیست اگر شما یک گیرنده Dolby Digital داشته باشید که دارای ورودی دیجیتالی است که تمام اطلاعات صوتی را حمل می کند.
  • رمزگشایی DTS این ویژگی به پخش کننده دی وی دی اجازه می دهد اطلاعات DTS را از یک دی وی دی رمزگشایی کرده و آن را به شش کانال آنالوگ جداگانه تبدیل کند. باز هم این ویژگی لازم نیست اگر شما یک گیرنده با یک رمزگذار DTS داشته باشید.
  • DTS سازگار با همه دستگاه های پخش دیجیتال سازگار با  DTS است. آنها اطلاعات صوتی دیجیتال را به گیرنده منتقل می کنند و سپس آن را رمزگشایی می کنند.
  • محیط شبیه سازی شده اگر شما قصد داشته باشید دستگاه پخش دی وی دی را به یک تلویزیون یا سیستم استریو با تنها دو بلندگو وصل کنید، یک پخش کننده دی وی دی با پردازش فراگیر شبیه سازی شده، به شما امکان صدای فراگیر را بدون بلندگوهای اضافی می دهد.
  • ظرفیت دیسک: برخی از پخش کننده های DVD می توانند سه، پنج یا حتی چند صد دیسک را نگهداری کنند. از آنجا که اکثر پخش کننده های دی وی دی نیز می توانند سی دی های صوتی را بازی کنند، اگر شما یک پخش کننده با یک ظرفیت دیسک بالا را خریداری کنید می توانید کل مجموعه سی دی خود را در دستگاه ذخیره کنید.
  • ۹۶kHz / 24-bit DAC این سرعت و دقت مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) است که اطلاعات صوتی را به یک سیگنال آنالوگ تبدیل می کند. بیشتر فیلم ها در این فرمت رمزگذاری می شوند، بنابراین این واقعا یک ویژگی ضروری است، و اکثر پلیرها DVD حداقل یک DAC 96kHz / 24bit دارند.
  • ۱۹۲kHz / 24-bit DAC این یک فرمت آینده برای دی وی دی های صوتی است که در سرعت های ۱۹۲kHz و ۲۴ بیت ضبط می شوند. تنها جدیدترین پخش کننده های DVD صوتی دارای DAC 192kHz / 24bit هستند که برای پخش این دیسک های صوتی مورد نیاز است.

خرابی های دسگاه ضبط و پخش خانگی

از جمله مشکلاتی که برای اسن دستگاه ها پیش می آید می توان به پخش نشدن اطلاعات روی نوار یا سی دی و یا دی وی دی اشاره کرد. ممکن است سوزن خوانش دستگاه گیر کند، نداشتن خرجی صدا و یا تصویر و بسیاری موارد دیگر.

در صورت بروز خرابی در سیستم دستگاه پخش خود می توانید با واحد تعمیرات لوازم صوتی و تصویری مجتمع فنی الکترونیک تهران تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید تا توسط متخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

آدرس»تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

 

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟