تعمیر هلی شات

عکاسی هوایی یکی از شگفت انگیزترین عکس ها در Instagram، YouTube و حتی تلویزیون OLED است. اما برای گرفتن این تصاویر عالی دیگر نیازی به به کار گرفتن هلی کوپتر یا دوچرخه سواری ندارید. با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین که امروزه به هلی شات شهرت دارد می توان با کنترل از راه دور عکاسی های حرفه ای انجام داد. در عکاسی هواپیماهای بدون سرنشین، ضبط عکس ها و ویدیو های تصویری توسط یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) از راه دور یا خودمختار است که همچنین به عنوان یک سیستم هواپیما بدون سرنشین شناخته می شود (UAS) یا، بیشتر به عنوان هواپیمای بدون سرنشین. هلیشات از دو کلمه هلی (به معنای هلیکوپتر) و شات (به معنای عکاسی و تصویر برداری) تشکیل شده است.

عکاسی هواپیماهای بدون سرنشین که در اینجا از این به بعد با عنوان هلی شات می خوانیمش اجازه می دهد عکس ها و صدا /ویدئو که ممکن است برای عکاسان و فیلمبرداران انسانی امکان پذیر نباشد، گرفته شود. این ظرفیت را می توان با توانایی پرواز هلی شات، اندازه کوچک آنها یا توانایی آنها برای تحمل محیط های خشن تقویت کنند. عکاسی هلی شات اغلب نمای دید اول شخص (FPV) را که معمولا برای رسیدن به آن غیرممکن است، فراهم می کند. این هلی شات ها با توجه به قیمت و حالت های مختلف پرواز آنها، از سوی مبتدیان مورد توجه قرار گرفته است. این حالت ها عبارتند از حالت Selfie (عکاسی از خود)، حالت مدار، حالت سفر، و حالت به دنبال من. ضبط ویدئو ۴K و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، به این معنی است که کیفیت عکسبرداری با کیفیت مناسب را نیز دارد، که بیشترین نیاز عکاسی هوایی مبتدیان را برآورده می کند. زمان پرواز برای هلی شات ها بر اساس نوع باتری و قدرتی که دارند تعیین می شوند و از ۱۲ تا نی ساعت و بعضأ بیشتر هم را هم شامل می شود. از ویژگی های دیگر هلی شات ها می توان به شامل ردیابی GPS، کنترل برنامه های گوشی های هوشمند و قابلیت پایداری پرواز نام برد. 

در اینجا می خواهیم بگوییم که هر دستگاهی که بتواند پرواز کند و بر روی آن یک دوربین بتوان نصب کرد لزومأ هلی شات نیست، مهمترین عامل در یک هلی شات ، کیفیت تصویر، پایداری پرواز و سیستم ناو بری آن است، بنابراین هر اسباب بازی ای که بر روی آن دوربین نصب گردد نمی تواند هلی شات باشد، اما یک وجه اشتراک بین کوادکوپترهای اسباب بازی و هلی شات وجود دارد و آن هم قابلیت پروازی آنهاست. کوادکوپتری که مناسب برای تصویر برداری است باید بتواند کیفیت پرواز بسیار مناسبی داشته باشد، مدت زمان پرواز و همچنین سیستم بازگشت به خانه برای یک هلی شات می تواند جزو موارد حیاتی باشد، موتورهای قوی، باتری قوی، دسترسی آسان برای شارژ و همچنین قدرت مانور دهی نیز بسیار مورد توجه باید قرار گیرد. 

تعمیرات کوادکوپتر

کوادکوپترها از اجزاهای مختلفی تشکیل شده اند که می توان به موارد متعددی اشاره کرد . اجزای کوادکوپتر در کنار هم تحت یک برنامه ی دقیق و مهندسی پرواز DRONE را به سرانجام می رسانند. کوادکوپتر ها از اجزای مختلفی همچون موتور ، ملخ ، برد ، بدنه ، فلایت کنترل ، اسپید کنترل و … تشکیل شده اند. کوادکوپتر در واقع نوعی پهباد است که به چهار موتور جداگانه مجهز شده است تا امکان پرواز و فرود آمدن در حالت عمودی را فراهم نماید. یک کوادکوپتر معمولی از بدنه اصلی، چهار عدد موتور، چهار عدد پروانه (ملخ)، کنترل کننده پرواز، کنترل کننده های الکترونیکی سرعت (ESC)، سیستم توزیع انرژی، باتری و دستگاه کنترل از راه دور (گیرنده و فرستنده سیگنال های کنترلی) تشکیل شده است. این در حالی است که کوادکوپتر های پیشرفته تر علاوه بر اجزای ذکر شده، به سیستم GPS، قطب نمای الکترونیکی و رادیو های تله متری نیز مجهز هستند تا مسیریابی خودکار و ارتباط با ایستگاه های زمینی در اختیار آن ها قرار گیرد. علاوه بر آن، در بعضی کوادکوپتر ها ممکن است سنسور های چندگانه مورد استفاده قرار گیرد تا قابلیت شناسایی و دوری از موانع فراهم شود. کوادکوپتر های مخصوص فیلم برداری نیز معمولا به سیستم fpv (دید اول شخص) مجهز هستند و یا تجهیزات فیلم برداری پیشرفته مانند گیمبال و دوربین حرفه ای GoPro روی آن ها نصب شده است. در مورد نحوه عملکرد هر قسمت در اینجا توضیح مختصری را داریم: 

بدنه اصلی کوادکوپتر

بدنه کوادکوپتر قسمتی است که سایر اجزا روی آن نصب می شوند و در ساده ترین حالت ممکن از یک تخته فلزی تشکیل شده است. بدنه اصلی همچنین دارای چهار بازوی جداگانه نیز می باشد که روی هر کدام یک موتور نصب می شود.

موتور ها و ملخ های کوادکوپتر

موتور های کوادکوپتر و ملخ های نصب شده روی آن ها وظیفه تولید نیروی مورد نیاز جهت شروع پرواز و تغییر جهت را بر عهده دارند.

کنترل کننده پرواز

اگر بخواهیم ساده بگوییم، کنترل کننده پرواز در واقع مغز کوادکوپتر است. این قسمت یک کامپیوتر کوچک است که داخل کوادکوپتر گنجانده می شود و عملکرد سایر اجزا را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد.

کنترل کننده الکترونیکی سرعت

کنترل کننده های الکترونیکی سرعت یا همان ESCs به منظور کنترل سرعت چرخش موتور ها مورد استفاده قرار می گیرند.
در یک کوادکوپتر معمولا چهار کنترل کننده الکترونیکی سرعت وجود دارد که هر کدام به یک موتور، منبع توزیع برق و کنترل کننده پرواز متصل می شوند. در ادامه زمانی که سیگنال مربوطه از کنترل کننده پرواز به ESC ارسال می شود، این قطعه از طریق کنترل برق ورودی به موتور ها می تواند سرعت چرخش آن ها را کنترل کند.
جالب است بدانید که بسیاری از عملکرد های کوادکوپتر از جمله تغییر ارتفاع، جهت، سرعت و بسیاری دیگر از موارد مشابه به وسیله موتور ها و سرعت چرخش آن ها تعیین می شوند.
بنابراین می توان گفت کنترل کننده های الکترونیکی سرعت جزو مهم ترین قسمت های کوادکوپتر هستند.

توزیع کننده انرژی

قطعه توزیع برق قسمتی است که برق مورد نیاز کوادکوپتر را از باتری یا باتری ها دریافت کرده و آن را به کنترل کننده های الکترونیکی سرعت و سایر اجزا انتقال می دهد.
کنترل کننده پرواز و تجهیزات فیلم برداری نظیر گیمبال و دوربین جزو مهم ترین قسمت هایی هستند که برای تامین برق مورد نیاز خود به قطعه توزیع برق مراجعه می کنند.

باتری

در کوادکوپتر ها معمولا باتری های لیتیوم پلیمری به منظور تامین برق مورد نیاز استفاده می گیرند.
این نوع باتری ها در محدوده بین ۲S (دو سلولی) تا ۶S (شش سلولی) عرضه می شوند و گنجایش آن ها با توجه به نیاز شما بسیار متنوع است.

کنترل کننده رادیویی (دستگاه کنترل از راه دور)

کنترل کننده رادیویی به خلبانان حاضر روی زمین اجازه می دهد کنترل کوادکوپتر در حال پرواز را به دست بگیرند.
این کنترل کننده ها دارای دو قطعه اصلی هستند که وجود هر یک به اندازه دیگری ضروری است.
قطعه اول گیرنده ای است که روی کوادکوپتر نصب می شود و سیگنال های ارسالی را دریافت می کند، و قطعه دوم نیز فرستنده ای است که با نام دستگاه کنترل از راه دور شناخته می شود و در دست خلبان قرار می گیرد.

GPS و قطب نما

GPS و قطب نما هر دو به منظور تعیین موقعیت مکانی و جهت کوادکوپتر مورد استفاده قرار می گیرند و اطلاعات لازم را در اختیار کنترل کننده پرواز قرار می دهند.
قطب نما معمولا در اکثر کوادکوپتر ها وجود دارد و گاهی اوقات تحت تاثیر میدان های مغناطیسی گوناگون دچار اختلال در عملکرد می شود.
اما GPS بیشتر در کوادکوپتر های پیشرفته و حرفه ای استفاده می شود تا حتی در صورت بروز اختلال در عملکرد قطب نما، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و جهت گیری فراهم شود.

سیستم FPV

اصطلاح FPV مخفف عبارت First Person View است و تصاویری از نمای اول شخص یا همان “زاویه دید پرنده” معروف در میان خلبانان سیستم های پروازی کنترلی است.
در سیستم FPV اغلب یک عدد دوربین نصب شده روی کوادکوپتر (که معمولا در قسمت جلویی بدنه نصب می شود)، فرستنده تصویری، گیرنده تصویری و صفحه نمایش یا عینک گاگلز مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که در بعضی از سیستم های FPV حتی قابلیت ذخیره ویدیو نیز تعریف شده است تا تجربه های کسب شده توسط خلبان در آینده به نمایش گذاشته شود. یکی دیگر از نکات مهم در مورد سیستم FPV این است که به هیچ وجه نباید آن را با تجهیزات پیشرفته فیلم برداری اشتباه گرفت.

تجهیزات فیلم برداری هوایی

به منظور تهیه تصاویر و ویدیو های هوایی با کیفیت، در بسیاری از کوادکوپتر ها قابلیت نصب تجهیزات پیشرفته فیلم برداری مانند دوربین GoPro و گیمبال تعریف شده است. گیمبال معمولاً در قسمت جلویی کوادکوپتر یا زیر بدنه قرار می گیرد و دوربین نیز روی آن نصب می شود. گیمبال ها به طور کلی وظیفه از بین بردن لرزش موجود در تصاویر را بر عهده دارند و به دو صورت ثابت و متحرک به کوادکوپتر متصل می شوند. گیمبال های ثابت همانطور که از نام آن ها پیداست هیچ حرکت و چرخشی را اجرا نمی کنند، اما گیمبال های متحرک دارای چندین محور هستند که امکان چرخش در جهت های گوناگون را برای آن ها و دوربین نصب شده فراهم می کند.

دنده فرود

زمانی که تجهیزات اضافی مانند دوربین به قسمت پایینی کوادکوپتر متصل می شوند، بسیار مهم است که از یک دنده فرود مناسب نیز استفاده شود تا فضای کافی بین دوربین و سطح زمین به وجود آید و از برخورد آن ها جلوگیری شود. در پایان لازم به ذکر است که انواع مولتی روتور ها همچون تریکوپتر (سه موتور)، هگزاکوپتر (شش موتور) و اوکتاروتور (هشت موتور) نیز تقریبا از همین اجزا برخوردار هستند و عملکرد آن ها کم و بیش مشابه کوادکوپتر است.

خرابی های هلی شات

از عمده مشکلاتی که برای هلی شات ها پیش می آید مربوط به عمل نکردن کنترلر برای ضبط تصاویر و فیلم است. عدم انتقال سیگنال، شارژ باتری زودتر از معمول خالی می شود و بساری موارد دیگر.

در صورت بروز خرابی در سیستم هلی شات خود می توانید با واحد تعمیرات مجتمع فنی ملی پاینخت تماس حاصل فرمایید یا مراجعه ححضوری داشته باشید.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

آدرس» تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳
۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹—–۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱

 

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟