تعمیر دستگاه تست اسکناس

آزمایش کردن به منظور دستیابی به نتیجه مورد نظر راه های مختلفی دارد که بنابر نوع موضوع متفاوت خواهد بود. بعضأ ما تست و آزمایش خون می دهیم تا از عملکرد کلی و سلامت خود مطلع شویم و ببینیم که آیا بدن ما در تعادل هست یا خیر. حتی می توانیم دستگاه هایی که در اختیار داریم را نیز با روش های خاص خود مورد آزمایش و ارزیابی قرار دهیم و ببینیم که آیا به درستی کار می کنند یا خیر. در معاملاتی که انجام می دهیم و وجه نقدی رد و بدل می شود لزوم اطمینان از اصل بودن است و باید بررسی شود.

در گذشته ها برای اصل بودن سکه طلا و یا نقره و یا هر شی قیمتی از روش های مختلفی استفاده می کردند برای مثال برای تست طلا از سنگ محک استفاده می کردند که امروزه هم کاربرد دارد. اما در مورد اسکناس به چه صورت است؟ چگونه می شود از اصل بودن یک کاغذ مطمئن بود؟ می دانیم اسکناس کاغذ معمولی نیست و فاکتورهای امنیتی بسیاری در آن تعبیه شده است که با بررسی آن ها می توان به صحت آن پی برد. از جمله فاکتورهای امنیتی که می توان نام برد و بعضأ هم مشترک هستند: 

۱٫ واتر مارک: که می تواند تصویر سه بعدی از هر چیزی باشد و به صورت روشن (الکترو تایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

۲٫ نخ امنیتی پنهان: این نخ که عبارتی روی آن درج شده، درون کاغذ قرار گرفته است.

۳٫ نخ امنیتی پنجره‌ای: این نخ از نوع هولوگرافیکی به گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی می‌باشد و با قرار دادن در مقابل نور تمام نخ نمایان خواهد شد.

۴٫ طرح مکمل: این طرح به صورت تصویری و عددی به گونه‌ای چاپ شده است که قسمتی از طرح در رو و قسمتی دیگر در پشت اسکناس قرار گرفته در مقابل نور همدیگر را کامل می کنند.

۵٫ چاپ برجسته: این چاپ در ۳ یا چند رنگ انجام شده است که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.

۶٫ طرح مخفی: این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبأ افقی در مقابل نور نمایان خواهد شد.

۷٫ طراحی خطی: طراحی کلیه نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود می‌باشد. در صورتی که در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره‌بین قابل تشخیص‌اند.

۸٫ طراحی خطی سه‌ بعدی: طراحی ویژه‌ای که در آن نقش‌ها به صورت برجسته به نظر می‌آید.

۹٫ ریز نوشته (میکرو پرینت): نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده می‌باشد و صرفأ به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شود.

۱۰٫ مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از طرح به کار می‌رود. این مرکب با تابش نور ماوراءبنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.

۱۱٫ چاپ نامرئی: بخش‌هایی از تصویر یک پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ‌های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می‌شود.

۱۲٫ شماره سریال: چاپ شماره سریال با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهد و همچنین الیاف فلورسنتی نامرئی در پشت و روی کاغذ اسکناس وجود دارد که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی قابل مشاهده خواهد بود.

دستگاه های تست اسکناس مختلفی وجود دارد و هر کدام دارای تقریبأ یک شیوه برای شناسایی هستند و فاکتورهایی که بررسی می کنند متفاوت هستند. دستگاه های تشخیص آنهایی هستند که با استفاده از یک سیگنال قابل مشاهده یا سیگنال یا یک صفحه نمایش مبتنی بر متن نشان می دهند که آیا اسکناس مورد بررسی اصل هست یا خیر. بعضأ برخی از دستگاه های شمارش اسکناس در خود نیز قابلیت تشخیص اسکناس تقلبی را دارند. این دستگاه با استفاده از نور ماوراء بنفش باعث درخشش ذرات حساس به نور ماوراء بنفش که تنها در اسکناس یا چک پول اصلی وجود دارند شده و تشخیص اصل یا جعلی بودن اسکناس یا چک پول را میسر می سازد. امروزه دستگاه­ هایی اختراع شده ­اند که از اشعه‌ ی فروسرخ استفاده می‌کنند و خطای به مراتب کم‌تری در تشخیص اسکناس‌ های تقلبی دارند و استفاده از آن‌ها در حال گسترش است. برخی از برنامه ها هم در گوشی های تلفن همراه هوشمند وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به به تشخیص تقلبی یا اصل بودن اسکناس پی برد ولی چندان به آن ها نمی شود اعتماد کرد. دستگاه های تست اسکناس در اندازه و ابعاد مختلفی وجود دارند که بنابر نوع و اندازه قابلیت های مختلفی را دارند. برخی از انواع آن جیبی هستند و به سادگی می توان با خود حمل کرد و از آن استفاده کرد. این قبیل دستگاه ها برای افرادی که در سفر هستند و محدود به مکان خاصی نیستند و با پوا نقد سر و کار دارند مناسب است. البته لیزرهایی نیز وجود دارد که با تاباندن نور به اسکناس می توان از اصل بودن ان مطلع شد.

در صورتی که شما دستگاه تست اسکناس در اختیار ندارید می توانید از برنامه تست اسکناس در گوشی خود استفاده کنید و یا از لیزرها استفاده کنید و یا شاخص های اسکناس اصل را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی های دستگاه تست اسکناس

دستگاه تست اسمناس از جمله دستگاه های بسیار مهم و حساس اداری می باشد که باید دقیق و به خوبی کار کند. کار نکردن بخش تاباندن نور ماوراء بنفش و فروسرخ، عدم نمایش اطلاعات در صفحه نمایش، هنگ کردن دستگاه، روشن نشدن دستگاه، قطع و وصل شدن چراغ و بسیاری موارد دیگر که نشان دهنده وجود مشکل در سیستم دستگاه می باشد.

در صورت بروز خرابی در سیستم دستگاه تست اسکناس خود می توانید با واحد تعمیرات لوازم اداری مجتمع فنی الکترونیک تهران تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید تا توسط نتخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

آدرس»تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

 

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟