نظرات شما عزیزان مارا در ارائه هرچه بهتر مطالب یاری میکند.

عیب یابی و تعمیرات مانیتور

مانیتورها از جمله دستگاه های پراستفاده ای می باشند همراه با کامپیوترها مورد استفاده ی فراوان قرار می گیرند.مانیتورها نیز خود دوران تحولی را داشته اند که توضیحات مراحل پیشرفت و تکامل مانیتورها خارج از این مقاله می باشد زیرا همین مانیتور به نظر ساده دارای فناوری پیشرفته ای در سیستم نمایشگر است. همان طور که میدانید مانیتور یک دستگاه الکترونیکی بوده که خرابی های مختلفی میتوانید برای ان به وجود آید که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد.

ساختار مانیتنورها

مانیتورها را اگر بخواهیم از نظر ساختار درونی و معماری به صورت دسته بندی بیان کنیم به این شکل است که در ابتدا دارای یک بدنه ی نیمه پلاستیکی و فلزی می باشند که تمامی ماژول به آن نصب شده است. ساختار بعدی که از اصلی ترین هم هست پنل مانیتور می باشد که از نظر سختی و شکنندگی بسیار  حساس بوده و با کوچکترین ضربه میشکند بنابراین در زمان حمل و نقل باید به این موضوع دقت بالایی داشت.پنل یا همان صفحه نمایش به خودی خود نور ندارد و نوری که شما مشاهده میکنید با استفاده از لامپ های فلورسنت و یا LED ایجاد میشود.

دیگر بخش مانیتور برد پاور یا به عبارتی برد تغذیه ی آن می باشد که وظیفه ی برد تغذیه رساندن برق مورد نیاز بخش های مختلف است ، حتی کوچکترین ایراد و خرابی در برد  تغذیه میتواند باعث بروز مشکلات زیادی شده و حتی سوختن مین برد یا همان برد اصلی شود برای همین وقتی  تشخیص داده شود که برد تغذیه مانیتور دچار خرابی شده است  باید بدون معطلی عیب یابی و تعمیر شود و یا در صورت عدم تعمیر برد پاور باید تعویض گردد. در ادامه و بعد از برد پاور می رسیم به برد مین و یا همان مارد برد مانیتور که این بخش ینیز از اصلی ترین بوده و تمامی برنامه ها – کابل ورودی تصویر و پردازش تصویرو ارسال تصویر به پنل توسط مین برد صورت  می  گیرد. خرابی مین برد  به حالت های مختلفی پیش می آید که بیشتر خرابی ها که منجر به سوختن برد می شود به دلیل خرابی و وجود مشکل در برد پاور است.

در ادامه به مشکلات و خرابی مانیتورها اشاره  می کنیم دلیل چندتا از خرابی های رایج در مانیتورها را نیز خواهیم گفت.

۱ – خاموشی مانیتور

در خیلی از موارد اتفاق می  افتد که مانیتور به خودی خود خاموش شده و دیگر روشن نمی شود . در وحله ی اول باید اینطور گفت که خاموشی هر دستگاه الکترونیکی از جمله مانیتور به دلیل وجود مشکل در برد پاور می باشد که خرابی برد پاور معمولا باعث آسیب دیدن بخش های مختلفی می شود که مین برد به دلیل حساس بودن زودتر آسیب دیده و با سوختن مین برد مانیتور نیز خاموش می شود. البته در خیلی از موارد خرابی برد پاور آسیبی به مین برد نزده و فقط به دلیل خرابی خود بردپاور که دیگر قادر به برق رسانی نیست مانیتور خاموش می شود. عیب یابی بردپاور و یا یک مانیتور نیازمند عیب یابی دقیق می باشد که باید با استفاده از ابزارهای کامل به عیب یابی مانیتور خاموش پرداخت.در مورد دستگاه های خاموش و خصوصا مانیتورها باید بدانید تا زمانی که بردهای مین و پاور مانیترو عیب یابی مستقیم نشود نمی توان از ظاهر نوع خرابی را دقیقا مشخص کرد و برای همین باید عیب یابی صورت گیرد.

۲ – مانیتور خود به خود خاموش شده و مجدداً روشن می شود.

این مشکل هم باز به برد پاور بر میگردد. در نوع خرابی که مانیترو  خاموش شده است خرابی مین برد می تواند از جمله دلایل خاموشی مانیتور بوده باشد ولی در مورد ریستارت شدن خود به خودی مانیتور مین برد دخیل نبود و این خرابی مستقیما به برد پاور بر می گردد که در این حالت برد پاور نمی تواند به صورت ثابت  برق مین برد  و بخش های دیگر نظیر پنل را تامین کند که نتیجه مانیترو مدام ریستارت می شود تا بتوامد شروع به کار کند ولی باز هم به دلیل کم بودن ولتاز و نوسانات برقی مشکل  وجود دارد. برای رفع این خرابی در مرکز تعمیرات برد پاور به صورت دقیق و کامل مورد عیب یایبی قرار می گیرد و در صورت عدم تعمیر شدن و غیر قابل تعمیر بودن برد پاور این بخش به کل تعویض می گردد.

۳- مشکل no signal در حالتی که کابل تصویر بدون مشل متصل بوده و کارت گرافیک هم ایرادی ندارد.

اولین دلیل این خرابی می تواند سوکت ورودی مانیتور بوده  باشد  که به راحتی و  با تست اتصال کوتاه میتوان به این مسئله  پی برد و در صورت خرابی سوکت ورودی کابل  تصویر چه از نوع DVI و با RGB مشکل را با تعویض سوکت برطرف کرد. ولی همه دلیل این نوع خرابی به دلیل سوکت نیست ! اگر از سلامتی سوکت اطمینان حاصل شد باید مین برد را تست و عیب یابی کنیم زیرا این مشکل هیچ ربطی به برد پاور ندارد و این بار خود مین برد است که دچار خرابی شده است. در خیلی از موارد خرابی برنامه بایوس نیز دلیل این مشکل است و باید مجددا نرم افزار بایوس را تعویض کرد که اگر آی سی بایوس نتواند فلش را بگیرد و به عبارتی پروگرام شود باید تعویض گردد زیررا آی سی خراب نمی تواند پروگرام شود. البته مشکلات بسیاری وجود دارد در مین برد که دلیل مشکل عدم دریافت سیگنال است که در این مرکز به راحتی قابل عیب یابی و برف سازی است.

خب تا اینجا به سه تا از خرابی های رایج مانیتورها اشاره شده که البته خرابی که برای مانیتورها  پیش می آید بسیار بیشتر و متفاوت است بنابر مدل و برند  ولی توضیح همه این خرابی ها خارج از توان این مقاله بوده  و  هدف ما در این مقاله فقط پرداختن به چندتا از خرابی های اصلی و معرفی خدمات  مرکز تعمیرات می باشد. در صورتی که مانیتور شما دچار خرابی شده باشد در هر برند و مدلی که باشد در این مرکز قابل تعمیرات می باشد.

تلفن  تماس  با واحد تعمیرات : ۰۲۱۶۶۹۰۴۲۰۲

آدرس : تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

تعمیرات مانیتورLED و LCD