تعمیرات پاور سوئیچینگ

یک منبع تغذیه سوئیچینگ یک منبع تغذیه الکترونیکی است که یک رگولاتور سوئیچینگ را برای تبدیل موثر قدرت الکتریکی به کار می گیرد. مانند دیگر منابع تغذیه، یک SMPS توان (برق) را از یک منبع DC یا AC (اغلب قدرت اصلی) به بارهای DC مانند یک رایانه شخصی انتقال می دهد، در حالی که ولتاژ و ویژگی های جاری را تبدیل می کند. برخلاف یک منبع تغذیه خطی، ترانزیستور عبوری از یک منبع حالت سوئیچینگ به طور مداور بین حالت های کم اتلاف، روشن کامل، خاموش کامل سوئیچ می کند و زمان بسیار کمی در گذارهای اتلاف (پراکندگی)  می گذراند، که اتلاف انرژی را به حداقل می رساند. در حالت ایده آل، یک منبع تغذیه حالت سوئیچ توان را از بین نمی برد. تغییر ولتاژ با تغییر نسب زمان خاموش به روشن به دست می آید. در مقابل، یک منبع تغذیه خطی، ولتاژ خروجی را با اتلاف پیوسته قدرت در ترانزیستور گذار تنظیم می کند. این کارآیی تبدیل قدرت بالاتر، مزیت مهمی از منبع تغذیه سوئیچ است.

پاور-سوئیچینگ

منابع تغذیه حالت سوئیچ ممکن است اساسأ کوچکتر و سبک تر از یک منبع خطی به خاطر اندازه و وزن ترانسفوماتور کوچکتر باشد. رگولاتورهای سوئیچینگ به عنوان جایگزین هایی برای رگولاتورهای خطی زمانی که کارایی بالاتر، اندازه کوچکتر یا وزن کمتر نیاز می باشد، استفاده می شوند. آن ها به هر حال پیچیده تر هستند. جریان سوئیچینگ آنها می تواند موجب بروز مشکلات نویز الکتریکی شود، اگر به دقت متوقف نشود، و طرح های ساده ممکن است ضریب توان ضعیفی داشته باشند.

یک منبع تغذیه سوئیچینگ ولتاژ خروجی و جریان را با تغییر عناصر ذخیره سازی ایده آل را، مانند سلف و خازن، بدون اتلاف بین تنظیمات الکتریکی مختلف، تغییر می دهد. عناصر سوئیچینگ ایده آل (توسط ترانزیستورهایی که خارج از حالت فعالشان عمل می کنند تقریب زده می شوند) زمانی که روشن هستند مقاومتی ندارند و جریانی را زمانی که خاموش هستند حمل نمی کنند، و بنابراین تبدیل کننده ها با عناصر ایده آل با ۱۰۰% کارایی عمل می کنند (به این معنی که تمام توان ورودی به بار ارسال شده، هیچ توانی هم به صورت اتلاف گرمت تلف نشده است). 

به عنوان مثال اگر منبع DC، یک سلف، یک سوئیچ و زمین برق مربوطه به صورت سری قرار داده شود و سوئیچ توسط یک موج مربعی هدایت می شود، ولتاژ پیک به پیک که شکل موج در طول سوئیچ اندازه گیری می شود می تواند از ولتاژ ورودی که از منبع DC است تجاوز کند. این به این دلیل است که القاگر (سلف) به تغییر در جریان با القای ولتاژ خود برای مقابله با تغییر در جریان پاسخ می دهد و این ولتاژ در حالی که سوئیچ باز است، به ولتاژ منبع افزوده می شود. اگر یک ترکیب دیود و خازن به موازات سوئیچ قرار داده شود، ولتاژ پیک را می توان در خازن ذخیره کرد و خازن را می توان به عنوان یک منبع DC با ولتاژ خروجی بیشتر از ولتاژ DC که در مدار حرکت می کند، استفاده کرد. این مبدل تقویت کننده مانند ترانسفورماتور تقویت کننده ای (افزاینده) برای سیگنال های DC عمل می کند.  یک مبدل تقویت کننده باقیمانده به شیوه ای مشابه عمل می کند، اما یک ولتاژ خروجی که در قطب مخالف نسبت به ولتاژ ورودی است، تولید می کند. دیگر مدارهای باک برای افزایش جریان متوسط خروجی با کاهش ولتاژ وجود دارد.

در SMPS، شار جریان خروجی به سیگنال توان ورودی، عناصر ذخیره سازی و توپولوژی مدار استفاده شده و همچنین بر روی الگوی استفاده شده (به عنوان مثال، مدولاسیون پهنای پالس با یک چرخه کاری قابل تنظیم) برای به کار انداختن عناصر اجزای داخلی پاور سوئیچینگسوئیچینگ بستگی دارد. تراکم طیفی این شکل موج های سوئیچینگ دارای انرژی متمرکز در فرکانس های نسبتا بالا است. به همین ترتیب، سوئیچینگ گذرا و موج دار که بر روی شکل موج خروجی معرفی می شوند می توانند با فیلتر LC کوچک فیلتر شوند. مزیت اصلی منبع تغذیه سوئیچینگ کارایی بیشتر نسبت به تنظیم کننده های خطی است زیرا ترانزیستور سوئیچینگ توان کم را زمانی که به  عنوان سوئیچ عمل می کند؛ از بین می برد. مزایای دیگر عبارتند از اندازه کوچکتر و وزن سبکتر از زمان حذف ترانسفورماتورهای فرکانس خطی و تولید گرمای قابل مقایسه. از دست دادن قدرت آماده به کار اغلب کمتر از ترانسفورماتورها است. معایب عبارتند از پیچیدگی بیشتر، تولید انرژی بالا و فرکانس بالا که فیلتر پایین گذر برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی (EMI)، ولتاژ موجی در فرکانس سوئیچینگ و فرکانس های هارمونیک آنها باید مانع شود. SMPS های با قیمت بسیار پایین ممکن است نویز سوئیچینگ الکترونیکی را به خط اضلی برق برگرداند، که باعث تداخل با تجهیزات A/V متصل به همان فاز شود. SMPS های غیر عامل توان اصلاح شده باعث تحریف هارمونیک می شود.

Switch Power Supplies یا SMPS در حال تبدیل شدن به محل مشترک هستند و در اکثر موارد با منبع تغذیه خطی تبدیل AC به DC به عنوان راه کاهش مصرف انرژی، کاهش میزان گرما، اندازه و وزن نیز جایگزین شده است. منابع تغدیه حالت سوئیچ را امروزه می توان در بیشتر کامیپوترهای شخصی، تقویت کننده های توان، تلویزیون ها، درایورهای موتور dc و غیره پیدا می شود، و فقط در مورد هر چیزی که نیاز به تغذیه ای با کارآمدی بالا دارد منابع تغذیه سوئیچ به طور فزاینده به یک تکنولوژی بالغ دارد تبدیل می شود.

تعمیرات پاور سوئیچینگ

خرابی های پاور سوئیچینگ:

یک منبع تغذیه سوئیچینگ دارای اجزای مختلفی است که در کنار هم ساختار دستگاه را تشکیل می دهند و منبع تغذیه کار می کند. از جمله اجزای منبع تغذیه می توان به این موارد اشاره کرد: EMI Filter: از سلف و خازن تشکیل شده است و ورود و خروج فرکانس های اضافی را به دستگاه کنترل می کند. input capacitor: وظیفه آن کنترل سطح ولتاژ ورودی در هنگام کارکرد و همچنین ذخیره انرژی مورد نیاز مدار سوئیچینگ به هنگام وقفه های کوتاه انرژی می باشد. power switching: کنترل سطح ولتاژ خروجی از طریق زمان روشن و خاموش شدن (سوئیچ) است. ترانزیستور، out put diodes:  از دیودهای شاتکی یا دیودهای پرسرعت و دیودهای زنر تشکیل شده و وظیفه آن یکسو سازی ولتاژ خروجی در حالات عادی و قطع کامل جریان خروجی در حالات خاص می باشد. هیت سینک که جهت کنترل عبور هواو انتقال گرما استفاده می شود. output filter:  وظیفه ذخیره انرژی در زمان روشن و ارائه آن در زمان خاموشی ترانزیستور را بر عهده دارد. فن که تبادل هوا با محیط بیرون دارد. PCB: برد اصلی منبع تغذیه می باشد که کلیه قطعات بر روی آن نصب می شوند و در نهایت IC controller که بسیار پیچیده و حساس می باشد. هر کدام از این بخش ها زمانی که با مشکل مواجه شود باعث عدم کارکرد خوب دستگاه می شود و باید برای رفع آن به متخصص مراجعه نمود.

در صورت بروز هر گونه خرابی در سیستم پاور سوئیچینگ دستگاه خود می توانید با واحد تعمیرات منبع تغذیه تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمتگزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس:۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹
آدرس» تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟