تعمیر ویدئو وی اچ اس (VHS)

یکی از سرگرمیه ای ما برا گذراندن اوقات فراغت تماشای فیلم است. برای تماشای فیلم یا از تلویزیون استفاده می کنیم و یا به سینما می رویم و یا اگر دستگاه پخش در منزل داشته باشیم از طریق آن به تماشای فیلم مورد نظر خود می پردازیم. امروزه انواع پلیر ها برای پخش فیلم در فرمت های مختلف در دسترس است اما نوع قدیمی آن که در گذشته ها استفاده می شد، دستگاه پخش ویدئو وی اچ اس هست که فیلم بر روی یک کاست نواری بزرگ ضبط شده بود و با قرار دادند در دستگاه آن را تماشا می کنیم هر چند این قبیل دستگاه ها امروزه منسوخ شده اند و در منازل استفاده نمی شوند ولی بعضأ برای تبدیل فیلم های قدیمی و ضبط آن ها بر روی سی دی یا دی وی دی مورد استفاده قرار می گیرد.

VHS (Video Home System) یک تکنولوژی ویدئویی ضبط ویدئو (VCR) است که توسط شرکت ژاپن ویکتور (JVC) و در سال ۱۹۷۶ در بازار عرضه شده است. با استفاده از نوار مغناطیسی ۱/۲ اینچ (۱٫۲۷ سانتی متر) در عرض . در اصل، VHS مخفف Vertical Helical Scan می باشد و بعدها به عنوان تکنولوژی به دست آمده از محبوبیت بر خوردار شد. VHS توسط مصرف کنندگان خانگی و همچنین به میزان محدود در تولید تلویزیون (تلویزیون) مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از استودیوهای حرفه ای تولید Betamax را ترجیح می دهند، زیرا برخی از مهندسان معتقدند Betamax کیفیت تصویر بهتر از VHS را ارائه می دهد. نوار Betamax  عملیات ضبط و پخش سریع تر و راحت تر انجام می دهد. با این حال، سایش کمتر در نوار VHS در مقایسه با Betamax اتفاق می افتد به سبب پوششی که نوارها دارند، بنابراین کاست های VHS طول عمر بیشتری دارند. همچنین، کاست های VHS دارای ظرفیت بیشتری (از لحاظ زمان ضبط) از کاست های Betamax هستند. انواع مختلف تکنولوژی VHS وجود دارد. استاندارد اصلی وضوح تصویر را نسبت به تلویزیون آنالوگ معمولی ارائه می دهد. پیشرفته ترین نسخه، به نام VHS دیجیتال (D-VHS)، امکان ضبط و پخش برنامه های تلویزیون دیجیتال با کیفیت بالا (HDTV) را فراهم می کند. برخی از کاست های VHS همچنین می توانند اطلاعات کامپیوتر را برای اهداف آرشیو ثبت کنند.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰، بین فرمت های VHS و Betamax رقابتی صورت گرفت و در نهایت، به دلایل پیچیده قانونی، VHS ضبط ویدئوی ضبط و بازاریابی خانگی رابه دست گرفت. Betamax مسلما کیفیت بهتر ارائه می دهد و از یک دستگاه سریع و کارآمد برای ضبط و پخش استفاده می کند. در سال ۱۹۹۳، Betamax اساسا در میان مصرف کنندگان در ایالات متحده منسوخ شد. اشکال اولیه این بود که نوار Betamax تنها یک ساعت طول می کشید.  در همین حال، تکنولوژی VHS یک زمان ضبط سه ساعته را ارائه داد، و این انتخاب ایده آل برای فیلم ها بود. فن آوری VHS نیز ارزان تر و آسان تر برای مصرف کنندگان برای به دست آوردن است.کارتریج ویدئویی ویدئویی VHS به مدت یک سال به دوربین فیلمبرداری Betamax سونی پیوست. سونی، توشیبا، NEC، Aiwa، Pioneer، و سانویو از فناوری Betamax حمایت کرد. اردوگاه VHS شامل JVC، هیتاچی، میتسوبیشی، Akai، Sharp و Matsushita (پاناسونیک) بود. در سال های اخیر استفاده از نوار کاست برای ضبط و پخش فیلم ضعیف شده است به دلیل دسترسی گسترده و محبوبیت تکنولوژی دی وی دی.

کاست VHS دارای یک پوسته پلاستیکی است که حاوی نوار مغناطیسی است. نوار بین دو کاناله زخمی می شود، بنابراین می تواند به آرامی بر روی پخش یا سر ضبط شود. امروزه  اگر از بسیاری از افراد بپرسید به شما خواهند گفت که VHS برای سیستم ویدئوی خانگی است. در سال ۱۹۹۸ JVC D-VHS را معرفی کرد. این در ابتدا برای Data VHS نامیده شد، اما دوباره نام این محصول را توسعه داد. VCR برای دستگاه ضبط ویدئو کاست. VCR ها نه تنها ویدئو را در یک VHS ضبط می کنند، بلکه ضبط را نیز پخش می کنند. VCR یک ابزار ضروری برای لذت بردن از نوارهای VHS از هر نوع است. تا سال ۱۹۸۶، در یک سوم خانه های آمریکایی، VCR وجود داشت. تا اواسط سال ۲۰۰۰، دی وی دی ها به خوبی برای جایگزینی نوارهای VHS بودند. در سال ۲۰۰۶، آخرین فیلم مهم هالیوود در VHS منتشر شد. امروزه VCR ها عمدتا منسوخ هستند، اما یک تکنولوژی باقی مانده با استفاده واقعی از صاحبان VHS وجود دارد. مبدل های VHS به DVD شما را قادر می سازد مجموعه ای از نوارهای VHS را از بین بردن با ذخیره آنها بر روی دی وی دی برای نسل بعدی ذخیره کنید. اگر چه تولید بزرگ VHS متوقف شد، اما هنوز هم می توانید ویدیوهای باقیمانده خانه یا فیلم های مورد علاقه خود را با تبدیل آنها به فرمت قابل استفاده تر، ذخیره کنید.

یک کاست VHS حاوی یک نوار رول به رول در داخل جعبه پلاستیکی آن است. یک موتور درون دستگاه پخش VHS نوار را به طور پیوسته از یک رول به دیگری می برد. همانطور که این کار را انجام می دهد، آن را بیش از سر باز پخش می کند. این سیگنال ها را که بر روی نوار مغناطیسی کد گذاری شده است را می خواند و آنها را به سیگنال های صوتی و تصویری تبدیل می کند که به تلویزیون متصل می شوند. اکثر پلیرها (پخش کننده ها) دارای یک مدولاتور داخلی بودند که سیگنال های AV را به شکل یکسان به عنوان یک کانال تلویزیونی آنالوگ تبدیل کردند. بنابراين تلويزيون مي تواند به خروجی VCR متصل شود درست مانند کانال TV معمولی است. برای ضبط کردن، یک روند مشابه به طور معکوس انجام می شود. سیگنال ورودی تلویزیون توسط تیونر داخلی VCR به صدا و ویدئو رمزگشایی می شود.

خرابی های دستگاه ویدئو وی اچ اس

از جمله مواردی که می توان نام برد این است که دستگاه نوار ویدئو را نمی خواند، نوار ویدئو در دستگاه گیر می کند، دکمه های دستگاه به خوبی کار نمی کنند، خروجی تصویر  وصدا ندارد و بسیاری موارد دیگر که نشان دهنده وجود مشکل در دستگاه پخش ویدئو است. 

در صورت بروز خرابی در سیستم دستگاه ویدئوی وی اچ اس خود می توانید با واحد تعمیرات لوازم صوتی و تصویری مجتمع فنی الکترونیک تهران تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید تا توسط متخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱

آدرس»تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳

 

چه امتیازی به این وب سایت میدهید؟