تلفن سانترال
در اداره ها و شرکت ها لوازم بسیاری مورد اسنفاده قرار می گیرد که مناسب با موقعیت شغلی و کاری است و بر آن اساس لوازم و ابزار تعریف می شود و خارج از حیطه کاری قابل استفاده به آن صورت نمی باشد. یکی از این لوازم تلفن های سانترال می باشد که بیشتر در اداره ها و شرکت ها مورد استفاده واقع می شود. به این گونه تلفن ها و شبکه ارتباطی آن به اصطلاح PBX می گویند. PBX مخفف Private Branch Exchange است که یک شبکه تلفن خصوصی است که در یک شرکت یا سازمان استفاده می شود. کاربران سیستم تلفن PBX می توانند در داخل شرکت یا سازمان خود و در خارج از جهان با استفاده از کانال های ارتباطی مختلف مانند Voice over IP، ISDN یا آنالوگ ارتباط برقرار کنند. PBX همچنین به شما اجازه می دهد تا تلفن های بیشتری از خط تلفن های فیزیکی (PTSN) داشته باشید و اجازه می دهد تا تماس های رایگان بین کاربران برقرار کنید. همچنین ویژگی هایی مانند انتقال، پست صوتی، ضبط تماس، منوهای صدای تعاملی (IVRs) و صف تماس ACD را فراهم می کند.
سیستم های تلفن PBX به عنوان راه حل های میزبانی یا مجازی (گاهی اوقات نیز Centrix نامیده می شود) و به عنوان راه حل های داخلی در سخت افزار خود استفاده می شود. سیستم های تلفن PBX معمولا بسیار انعطاف پذیر تر از سیستم های اختصاصی هستند، زیرا آنها از استانداردهای باز و رابط ها استفاده می کنند. سیستم های PBX مدرن مبتنی بر سخت افزار استاندارد است که ارزان تر است و می تواند به آسانی جایگزین سیستم بسته شود. هدف اصلی PBX صرفه جویی در هزینه نیاز به خط برای هر کاربر به دفتر مرکزی شرکت تلفن است. PBX متعلق به شرکت است و توسط شرکت تلفن (که ممکن است یک تامین کننده یا ارائه دهنده سرویس باشد) اداره نمی شود. در مبادلات شعبه های خصوصی از تکنولوژی آنالوگ در ابتدا استفاده می شد. امروزه، PBX ها از تکنولوژی دیجیتال (سیگنال های دیجیتال برای تماس های خارجی در حلقه محلی با استفاده از خدمات تلفن قدیمی (POTS)به آنالوگ تبدیل می شوند) استفاده می کند.
PBX شامل موارد زیر است:
خطوط تلفن (چندین تلفن) که در PBX خاتمه می یابد
کامپیوتر با حافظه ای که سوئیچینگ تماس ها را در داخل PBX و در داخل و خارج از آن مدیریت می کند
شبکه خطوط داخل PBX
یک کنسول یا تابلو برای یک اپراتور انسان (اختیاری)
در برخی موارد، جایگزین هایی برای PBX عبارتند از سرویس Centrex (که در آن مجموعه ای از خطوط در دفتر مرکزی شرکت تلفن اجاره می شود)، سیستم های تلفن کلیدی و، برای شرکت های بسیار کوچک، شبکه دیجیتال مجتمع خدمات (ISDN) می باشد.
اگر بخواهیم به زبان ساده تری در مورد تلفن سنترال توضیح دهیم می توان این گونه عنوان کرد که سانترال برای ایجاد شبکه های خصوصی در ادارات و شرکت های کوچک و بزرگ استفاده می شود. یعنی با به اشتراک گذاشتن خطوط شهری این امکان فراهم شده است تا کارمندان بتوانند از همه خطوط استفاده کنند. سانترال یعنی مجموعه مخابراتی که خطوط شهری را در خود جمع می کند و بر اساس تنظیماتی که برای آن انجام می شود به کاربران امکانات مختلفی را می دهد و هم می توانند با خطوط شهری مرتبط باشند و تماس بگیرند و هم کارمندان می توانند بدون پرداخت هزینه با هم در داخل سازمان صحبت نمایند.
هر سانترال تعدادی خطوط شهری دارد که به عنوان ورودی سانترال شناخته می شود و هر سانترال تعدادی پورت داخلی برای اتصال کاربران به دستگاه سانترال دارد که به عنوان سانترال خروجی شناخته می شود. بنابراین هر شرکت با توجه به تعداد خطوط تلفنی که دارد ورودی سانترال و با توجه به تعداد کارمندان پورت خروجی سانترال نیاز دارد. سانترال ها دو نوع دارند، سانترال کم ظرفیت و سانترال پر ظرفیت.
سانترال کم ظرفیت معمولا برای مراکزی که نیاز به حداکثر ۸ خط شهری و ۲۴ خط تلفن داخلی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. قرار دادن تلفن گویا، قابلیت نصب کارت نمایشگر شماره، واحد پذیرش تماس ۳ مرحله ای DISA، پیج کردن اعضا، تخصیص زمان بندی برای کارهای همگانی در اداره برای مثال زمان صرف ناهار و … از جمله امکانات انترال کم ظرفیت است. سانترال پر ظرفیت برای شرکت ها و اداره هایی که بیش از ۸ خط شهری و ۲۴ خط داخلی نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
اما تفاوت بین تلفن معمولی و سانترال چیست؟ تلفن دستگاهی ارتباطی است که بدون در نظر داشتن فاصله بین افراد این ارتباط را امکان پذیر می سازد. با پیشرفت علم و تکنولوژِ . گسترش ارتباطات جهانی، استاندارهای مخابراتی تلفن و تماس های تلفنی کاملا آسان و دسترس پذیر شده اند. اما بعد از گسترش مجموعه ها و شکل گیری محوعه های کاری بزرگ استفاده از این تلفنها به عنوان دستگاه هایی تنها و مستقل امری سخت و بسیار مشکل به حساب می آید. با تشکیل مجموعه های کاری بزرگ و کوچک دیگر استفاده از این تلفنها به راحتی و مانند قبل امکان پذیر نبود به همین دلیل استفاده از سیستم هایی ارتباطی پیشرفته مانند دستگاه سانترال جایگاهی خاص پیدا کرد. . سانترال ویژگی هایی خاص دارد که متناسب با هر تلفنی که به آن متصل است امکاناتی را به کاربر ارائه می دهد. در واقعتلفنی که به دستگاه سانترال متصل می شود را تلفن سانترال می نامند اما با قابلیت هایی خاص که فقط در هنگام اتصال به سانترال قابل استفاده هستند.
تلفنهای معمولی یا تلفنهای آنالوگ تلفنهایی هستند که از نظر نرم افزاری تک بعدی می باشند. این تک بعدی بودن به معنای نوع سیستم انتقال و دریافت اطلاعات است که به صورت صدا و یا صوت است. این تلفنها ساده ترین وسیله های ارتباطی هستند که به راحتی با اتصال خطوط شهری به آن ها قابل استفاده هستند. اما تلفنهای سانترال به ۴ دسته کلی تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر هستند:
۱٫ سانترال هایبیرید tel
۲٫ سانترال تلفن دیجیتال
۳٫ سانترال تلفن تحت شبکه IP
۴٫ سانترال تلفن بی سیم دکت
خرابی های تلفن سانترال
تلفن های سانترال همانطور که ذکر شد در اداره ها و شرکت ها از جمله لوازم مهم می باشد که به دلیل ارتباطی که بین کارمندان ایجاد می کند موجب سرعت بخشیدن به کارها می شود و نیازی نیست برای مثال زمانی که کارمندان به هم نیاز دارند و یا سوالی مطرح می شود مکان کار خود را ترک کنند. از جمله مشکلاتی که برای تلفن سانترال ممکن است به وجود آید این است که اتصال بین خطوط داخلی و یا شهری برقرار نشود که این ممکن است به سانترال مربوط باشد یا شرکت مخابرات و یا سیم کشی دچار اختلال و مشکل شده باشد. پورت های دستگاه سانترال با مشکل مواجه شده باشد و خراب شده باشد، خرابی ممکن است به صورت نرم افزاری هم باشد که مربوط به دستکاری عمدی و یا غیر عمدی در برنامه ریزی مرکز می باشد. و بسیاری موارد دیگر.
در صورت بروز خرابی در دستگاه سانترال مجموعه خود می توانید به واحد تعمیرات لوازم اداری مجتمع فنی الکترونیک تهران مراجعه نمایید تا توسط متخصصین این مرکز عیب یابی و رفع شود.
آدرس» لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستانها میتوانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمتگزار مناسبی برای ایشان باشیم.
آدرس:تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳
تلفن تماس:۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹